Expoziţia „A Moment of Citizenship“ este deschisă la Muzeul Naţional de Artă Contemporană (MNAC) din Bucureşti. Alcătuit din două lucrări video, evenimentul de la MNAC a făcut parte din cea de-a doua ediţie a programului „Satelit“ de la Muzeul Jeu de Paume din Paris. „Audiţii pentru Revoluţie“ este o revizitare a zilelor din decembrie 1989, în care fragmentelor documentare artista le juxtapune, ca într-un joc-amintire, un fel de test susţinut de candidaţi străini la un un (presupus) film despre Revoluţia românească. Prima Revoluţie desfăşurată în direct la televizor este tratată de Irina Botea ca o transpunere pe film a cuvântărilor mai mult sau mai puţin entuziaste de atunci.
Figurile protagoniştilor momentului, Mircea Dinescu, Ion Caramitru, pentru a aminti numai doi dintre ei servesc drept suport pentru acest dialog peste 20 de ani despre istorie şi despre imaginea ei mediatică.
Duplex istorie-prezent
Dramatismul resimţit atunci de toată lumea (sau cel puţin aşa s-a crezut) îşi găseşte contraponderea în umorul textelor citite de personaje care nu ştiu limba română. Abia inteligibile, rostite cu încercări de intonaţie actoricească sau cu nedisimulat amuzament, ele par un ecou deformat de trecerea timpului şi de slăbirea memoriei afective. Pe cealaltă parte a ecranului, împărţit în două jumătăţi, tinerii aleargă cu steaguri în mâini, scandează sloganuri, alte personaje cunoscute sau nu se agită pe coridoarele televiziunilor.
Lucrarea respiră postimpresionismul, cu obsesia lui pentru deconstrucţie, pe de o parte, pentru manevrarea elementelor unei situaţii iconice sub forma unor citate mai mult sau mai puţin scoase din context.
Patos cetăţenesc
Expoziţia începe cu lucrarea „Before a National Anthem“, realizată special pentru manifestarea de la Bucureşti. Ca şi în filmul precedent