Altădată ironizate pentru calitatea lor îndoielnică, multe produse "comuniste" au redevenit pe placul cetăţenilor la aproape 20 de ani de la căderea totalitarismului în Europa de Est, generând nostalgie în rândul celor bătrâni şi curiozitate în rândul tinerilor, comentează AFP. Biscuiţi şi batoane de ciocolată, dintre care unele şi-au păstrat acelaşi amabalaj de carton ca în perioada comunistă, au reapărut în rafturile supermarketurilor şi nu au niciun motiv să invi
Altădată ironizate pentru calitatea lor îndoielnică, multe produse "comuniste" au redevenit pe placul cetăţenilor la aproape 20 de ani de la căderea totalitarismului în Europa de Est, generând nostalgie în rândul celor bătrâni şi curiozitate în rândul tinerilor, comentează AFP.
Biscuiţi şi batoane de ciocolată, dintre care unele şi-au păstrat acelaşi amabalaj de carton ca în perioada comunistă, au reapărut în rafturile supermarketurilor şi nu au niciun motiv să invidieze, în materie de vânzări, mărcile "capitaliste" consacrate.
"De câţiva ani, asistăm la o tendinţă de revitalizare a mărcilor epocii comuniste. Ele provoacă nostalgie pentru că ne reamintesc de tinereţe", a declarat sociologul român Mircea Kivu.
"Aceste produse mă trimit cu gândul la copilăria mea. Prefer şi acum un baton de ciocolată «Szerencsi» în locul unuia «Mars». Pentru mine, are un gust mai bun, o calitate mai bună şi, mai ales, îmi trezeşte amintiri frumoase", spune Tamas Pickarczyk, comerciant de maşini ungureşti, în vârstă de 27 de ani.
Vegeta, Dacia şi Trabantul, miturile comunismului
Pentru Ivan Petrov, un student bulgar, ambalajul este cel care dă şarmul: "Ador (biscuiţii) Deţka-Zakuska ("Gustare de copil") nu numai pentru gustul lor, ci şi pentru ambalajul lor comunist" calificat drept "primitiv".
În Croaţia, condimentul "Vegeta", celebru în toată fosta Iugoslavie şi în afara graniţelor