Pana la momentul crizei financiare, proprietarii de cladiri nu erau interesati de costurile pe care le implica administrarea imobilului, pentru ca de cele mai multe ori gaseau rapid un cumparator. In 2009, piata de facility management - administrarea costurilor de intretinere a unei cladiri - a crescut cu 30-40%, tocmai pentru ca atentia pentru fiecare cheltuiala a crescut considerabil fata de anul trecut.
Compania germana Drees & Sommer, unul dintre principalii furnizori de project management de pe piata locala, estimeaza pentru anul acesta o reducere la jumatate a cifrei de afaceri, pana la 1,2 milioane de euro, din cauza diminuarii numarului de proiecte imobiliare noi. Pentru 2010, compania estimeaza mentinerea cifrei de afaceri, in acelasi timp cu cresterea contractelor de facility management in defavoarea celor de project si construction management.
"Sunt optimista pentru ca avem in portofoliu servicii care abia asteapta sa intre pe piata locala, cum ar fi cel de facility management sau de realizare a conceptelor de reducere a costurilor unei cladiri inca din faza de proiectare", afirma Renate Kremer, directorul general al Drees & Sommer Romania, filiala grupului german Drees & Sommer, cu afaceri anuale de 140 de milioane de euro.
Inca din a doua jumatate a anului trecut, cand s-au resimtit primele semne ale crizei financiare, proprietarii de imobile - spatii de birouri, logistice sau de retail- au fost mult mai atenti in administrarea proprietatilor.
"Din cauza crizei financiare, tot mai multi proprietari de cladiri nu reusesc sa le vanda, raman cu ele in portofoliu si trebuie sa vada cum gestioneaza cat mai ieftin costurile de administrare. Se poate merge in detaliu pana la scaderea spatiului liftului din suprafata care trebuie curatata de la un etaj sau poate fi calculata suprafata cu linoleum, care trebuie doar stearsa, si cea