Peste 500 de absolvenţi ai universităţilor de marină nu se pot angaja pentru că facultăţile de profil nu mai dispun de nave pentru a le asigura orele de practică. Absolvenţii Universităţii Maritime Constanţa şi cei ai Academiei Navale „Mircea cel Bătrân“ îşi mai pot face practica marinărească doar pe Bricul Mircea şi pe vasul Albatros. Pentru a intra în posesia brevetului, absolventul unei instituţii de învăţământ maritim trebuie să aibă la activ un voiaj internaţional de cel puţin şase luni de îmbarcare şi cart pe navă, conform normelor internaţionale. „Dacă nu obţin acest brevet, nu-şi pot practica meseria. Fac facultatea degeaba“, explică Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor (SLN).
Refuz pe linie
În fiecare an, 600 de studenţi termină Universitatea Maritimă (UMC) şi 500, Academia Navală „Mircea cel Bătrân“. Zilele trecute, o studentă a cerut ajutorul sindicatului pentru a se putea îmbarca pe o navă unde să-şi poată face practica. „La facultate i s-a zis de la început că nu i se pot asigura condiţii pentru a-şi face practica şi că acest lucru îi priveşte doar pe studenţi“, a spus Mihălcioiu. Statul nu-i ajută cu nimic pe studenţi.
„Sunt doar câteva locuri sponsorizate de stat. Nici firmele de crewing (recrutare a forţei de muncă) nu mai iau cadeţi la bord din cauza crizei economice. Acestea ar trebui să suporte costurile îmbarcării studentului: bilet de avion dus – întors, asigurarea de sănătate şi cea de accident, mâncare şi alte cheltuieli individuale“, a precizat Adrian Mihălcioiu. În plus, studentul trebuie să primească şi un salariu care, de regulă, este între 200 şi 500 de euro.
În România funcţionează 103 firme de crewing acreditate de Ministerul Transporturilor şi Autoritatea Navală Română, însă au uşile închise pentru viitorii marinari. Reprezentanţii AB Crewing spun că au