Producatorii de zahar isi "plimba" marfa prin toata Europa doar pentru a putea avea parte de subventii mai mari din partea autoritatilor europene. Ei se bat pentru 475 de milioane de euro anual.
Totul a inceput cand oficialii vamali belgieni au examinat documentele de transport pentru mai multe autocisterne gigantice, acestea dezvaluind o ciudata traiectorie triunghiulara pe teritoriul Europei, scrie The New York Times.
Autocisternele, fiecare transportand 22 de tone de zahar lichid, au trecut prin opt tari si au acoperit o distanta de 2.500 de mile (4.000 de kilometri) de la o rafinarie belgiana de zahar pana in Croatia si inapoi, in loc sa urmeze ruta mai directa, de 900 de mile (1.450 km).
Pe drum, autocisternele au facut un popas scurt in Kaliningrad. Brusc, oficialii au inteles ce insemna traiectoria triunghiulara. Pentru ca Rusia, si nu Croatia, era mentionata drept destinatia avuta in vedere, transporturile se calificau pentru plati speciale valoroase din programul de subventii pentru agricultura al UE.
Aproximativ 200 de transporturi au urmat aceasta ruta pe o perioada de trei ani, spun anchetatorii, aducand firmei belgiene producatoare de zahar Beneo-Orafti 3 milioane de euro (4,5 milioane de dolari) sub forma de plati speciale. In primavara, anchetatori belgieni si europeni au cercetat birourile firmei, inghetand jumatate din sumele acordate acesteia si lansand o ancheta care ar costa compania restul de 1,5 milioane de euro, si posibil mai mult.
Subventii de 50 mld. euro
In cadrul sistemului european de subventii, prin care sunt acordate peste 50 de miliarde de euro (75 de miliarde de dolari) pe an sectorului agriculturii, nicio marfa nu este mai susceptibila fraudelor decat zaharul pentru uz casnic, spun expertii.
In Europa exista aproximativ 2,5 milioane de acri de campuri de sfecla de zahar care vor pr