Acordul de liber schimb încheiat de Uniunea Europeană (UE) şi Coreea de Sud va elimina taxele la importul de maşini din acest stat asiatic, ceea ce ar putea avea consecinţe dezastruoase asupra pieţei auto europene, implicit asupra industriei auto din România, crede preşedintele Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM), Constantin Stroe.
"Ridicarea taxelor pentru maşinile sud-coreene reprezintă reduceri de preţ de minim o mie de euro per unitate. Acest lucru este clar în dezavantajul Daciei, care nu va putea lăsa din preţ", a declarat Stroe, care este în acelaşi timp şi vicepreşedinte al constructorului Dacia.
El a precizat că prevederile acordului avantajează multe domenii economice, precum agricultura sau industria farmaceutică, însă comerţul cu maşini între cele două părţi este şi va fi inechitabil. "Dacă în 2007 Uniunea Europeană a importat 700.000 de maşini sud-coreene, Coreea de Sud a cumpărat doar 20.000 de maşini europene. De aceea, reprezentanţii industriei auto din România au făcut lobby pe lângă Comisia Europeană, prin comisarul european Leonard Orban, dar, la fel ca şi unele state UE care şi-au manifestat dezaprobarea pentru această măsură, nu am primit încă niciun răspuns favorabil", a mai spus preşedintele ACAROM.
Stroe a adăugat că, până la eliminarea în totalitate a tarifelor comerciale, importul de maşini sud-coreene în România se va dubla.
Acordul de liber schimb, semnat de cele două părţi în 15 octombrie, prevede eliminarea tuturor barierelor tarifare în comerţul dintre UE şi Coreea de Sud. Intrarea în vigoare a acordului este prevăzută pentru a doua parte a lui 2010. În ceea ce priveşte maşinile, taxele pentru autovehiculele cu motor mai mare de 1,5 litri vor fi eliminate treptat în următorii trei ani de la intrarea în vigoare a acordului, iar la cele cu motor mai mic de 1,5 litri, în următorii cinci a