Dependenta de exporturi, o formula de succes aplicata de Austria timp de mai multi ani, s-a dovedit a fi un dezvantaj major in momentul in care recesiunea mondiala a sters cu buretele comenzile din exterior.
Dupa aproape un deceniu de crestere sustinuta, sectorul industrial al Austriei a fost puternic lovit de criza financiara, scrie Financial Times.
Constructorii auto si producatorii de componente pentru acest sector, in cele mai multe cazuri parteneri ai companiilor germane, s-au numarat printre cele mai afectate victime ale recesiunii.
"In conditiile in care a fost o criza importata, cele mai puternice efecte au fost resimtite de companiile orientate catre exterior", este de parere Christian Helmenstein, economist-sef al Asociatiei producatorilor industriali din Austria.
"Acestea au fost «gazelele» care au investit cel mai mult in inovatie si noi fabrici. Acum insa, problemele s-au propagat catre alte sectoare, inclusiv catre industria alimentara", explica Helmenstein.
Industria genereaza un sfert din PIB-ul austriac
Industria austriaca ofera locuri de munca pentru circa 660.000 de persoane, adica o cincime din forta de munca totala a tarii, si genereaza aproape un sfert din Produsul Intern Brut. Economia austriaca s-a extins cu aproape 50% in perioada 2003-2008, aceasta fiind una dintre cele mai spectaculoase rate de crestere economica inregistrate in Europa.
In afara unei expansiuni pline de succes pe pietele din Europa Centrala si de Est, principalul motor de crestere al economiei austriece a fost industria auto, in conditiile in care o serie de IMM-uri din Austria produc componente pentru constructorii auto germani.
BMW si General Motors opereaza uzine de productie de motoare in Austria, in timp ce producatorul canadian de componente auto Magna are cele mai multe fabrici din Europa in Styria, regiunea de bas