In perioada de boom economic care a precedat criza, managerii au stiut sa isi asume meritele, iar cresterile din business se intamplau pentru ca "erau ei manageri buni". Acum, cand totul merge in jos, aceiasi manageri nu stiu ce sa faca si transfera vina pentru scaderea afacerilor asupra contextului economic, fara sa isi asume niciun fel de responsabilitate, este de parere Alain Cardon, unul dintre cei mai cunoscuti coach de pe piata locala.
"Ceea ce numim normalitate in Romania este situatia dinainte ca efectele crizei economice sa se faca simtite. In acea perioada de asa-zisa normalitate, Romania crestea cu 9%, cand restul lumii crestea cu 3%. Managerii care cresteau cu 6% anul trecut acum scad cu 6%. Managerii acestia doar faceau surfing. Nu inseamna ca erau manageri buni sau rai, inseamna pur si simplu ca mergeau cu valul. Acum, in afara de cost-cutting, acesti executivi nu stiu ce sa faca pentru a-si aduce businessurile pe linia de plutire", spune Cardon CEO-ul companiei franceze de formare si consultanta manageriala Metasysteme, care activeaza si pe piata locala.
Majoritatea managerilor care conduc afaceri locale sunt obisnuitui sa stea pe o piata aflata mereu in plin boom, iar lucrurile sa li se intample fara ca ei sa faca eforturi prea mari. Din acest punct de vedere nu au fost in ultimii ani diferente prea mari intre executivii romani si expati, spune Cardon. Iar acum toti se gasesc in aceeasi situatie. "Sefii lor ii intreaba de ce businessul lor scade in acelasi ritm in care scade toata economia si toate celelalte businessuri, iar ei nu stiu ce sa raspunda in afara de: «Este criza!». Un manager bun ar trebui sa fie capabil sa creasca afacerile cu 3% cand toata lumea stagneaza sau sa se mentina la acelasi nivel cand celelalte businessuri scad".
Prima reactie atunci cand esti in dificultate este sa tai costurile, insa acest lucru