Criza economica mondiala pune capat erei monooraselor, a caror viata este intretinuta de un singur actor economic, si obliga guvernul sa gaseasca solutii pentru fabricile din era comunista aflate acum in prag de colaps.
Parca pictat in culori de toamna, orasul Tolyatti, aflat pe malurile raului Volga, undeva in sudul Rusiei, pare la prima vedere un exemplu de liniste. Tensiunea insa mocneste undeva aproape de suprafata. Pentru cei 700.000 de locuitori ai orasului, urmatoarele saptamani vor fi critice, din cauza faptului ca principalul actor economic de pe scena locala, producatorul auto Avtovaz, se afla pe marginea prapastiei, amenintat fiind de faliment si amenintand la randul sau cu disponibilizarea angajatilor, scrie Financial Times.
In Rusia exista sute de orase si orasele ca Tolyatti, un monogorod, sau un monooras, unde o singura industrie sau fabrica reprezinta principalul motor pentru economia locala.
Temandu-se de posibile instabilitati sociale, insa constient ca nu poate mentine in functiune multe companii din era sovietica, guvernul rus, condus de Vladimir Putin, a lansat un program ce prevede analizarea a pana la 400 de astfel de orase si companii locale pentru a gasi o modalitate de a le restructura si de a crea noi surse de locuri de munca. In conditiile in care cel mai pesimist scenariu va fi pus in scena, acestea vor fi inchise, iar oamenii vor incepe noi vieti al caror viitor inca ramane incert.
Viitorul fabricilor "comuniste" atarna de un fir de ata
Majoritatea monooraselor nu sunt mai vechi de 50 de ani, ele fiind construite peste mine de carbuni, peste depozite de minereuri sau in apropierea barajelor hidroelectrice. Ele au aparut in timpul Uniunii Sovietice, parte a programului de industrializare rapida ce a inceput in anii '30. Viata in aceste orase a fost dura, in cea mai mare parte a timpului oamen