La ce cheltuieli mai poate renunta un retailer cu discount care opereaza cu cele mai mici costuri de pe piata? Norbert Missbrandt, seful retelei Plus, spune ca nu s-a atins de bugetul de expansiune, nici de salarii, ci, dimpotriva, a suplimentat sumele in 2009. In schimb, a taiat de la marketing si logistica.
Plus a cumparat anul acesta doua terenuri in Capitala chiar de la investitori si a devenit dezvoltator pentru 21 din cele 23 de proiecte de expansiune finalizate pana acum.
"Oportunitatea noastra in extinderea in orasele mari este acum achizitia unor terenuri de la investitori care initial aveau alte planuri, fie proiecte rezidentiale, fie de birouri, dar acum nu gasesc finantare si decid sa vanda. In acest an am cumparat patru terenuri in Bucuresti, dintre care doua de la dezvoltatori imobiliari, cu preturi cu 15-20% sub nivelul la care puteau fi evaluate in 2008", spune Missbrandt.
Directorul Plus planifica finalizarea constructiei magazinelor pe aceste terenuri in 2010, an in care afirma ca va mentine ritmul de expansiune. Cele patru proiecte ar duce reteaua la un numar total de 9 unitati in Capitala, planurile pentru urmatorii ani fiind extinderea pana la 30 de magazine in acest oras.
Ei au acum puterea financiara
Prabusirea pietei imobiliare a adus astfel o schimbare de strategie la Plus in ultimul an. Daca pana in 2009 erau luate in calcul in aceeasi masura spatii cu chirie si achizitii de terenuri pentru extinderea retelei, in acest an din cele 23 de magazine noi, 21 sunt situate pe terenuri detinute de Plus.
"Pana in 2008 jumatate din spatiile retelei au fost inchiriate de la investitori imobiliari, dar in acest an a trebuit sa preluam noi dezvoltarea proiectelor pentru a nu renunta la spatii, deoarece investitorii nu au mai avut putere financiara", explica directorul retailerului.
A fost nevoie si de s