Creditul pentru companii a fost principala sursa de crestere a bilantului BRD in primele noua luni ale anului, soldul finantarilor corporate urcand cu 12% fata de nivelul din septembrie 2008, pana la 17,2 mld. lei (4 mld. euro).
In schimb, creditul retail a inregistrat un plus de numai 4%, stationand practic de la inceputul anului in jurul a 15,7 mld. lei (3,7 mld. euro).
"Se observa in continuare o scadere sensibila a cererii de credite si in trimestrul trei al anului 2009", afirma reprezentantii bancii.
Cat priveste depozitele totale atrase de la clientela, acestea au fost cu numai 1% mai mari decat in urma cu un an, inregistrand un sold de 30,2 mld. lei (7,15 mld. euro), in conditiile in care soldul total al creditelor s-a ridicat la 33 mld. lei.
Incetinirea puternica a creditarii nu a putut frana majorarea costului cu provizioanele, care a urcat pana la 673 mil. lei (160 mil. euro) la sfarsitul lunii septembrie, nivel triplu fata de cel din urma cu un an.
BRD sustine ca acesta ramane "in limite acceptabile in actualul context".
La capitolul cheltuieli generale, banca a reusit sa franeze ritmul de crestere pana la 13%, astfel incat raportul dintre acestea si venitul net bancar (de 598 mil. euro) s-a imbunatatit de la 44% in septembrie 2008 la 42,1% in septembrie 2009.
Analistii ING apreciaza ca in continuare controlul costurilor constituie un punct forte al managementului BRD, accelerarea reducerii costurilor fiind vizibila in trimestrul III.
"Totusi, performanta buna a controlului costurilor ar trebui sa faca minuni in trimestrele urmatoare daca e sa tina pasul cu cresterea provizioanelor", considera analistii ING.
Scaderea profitului net al BRD s-a reflectat in reducerea substantiala a rentabilitatii capitalului propriu, de la 33,3% la 21,6%. In acelasi timp, banca si-a imbunatatit solvabilitatea de la 9