Forbes a identificat companiile care s-au mişcat cel mai bine în industria bunurilor de larg consum. Topul surprinde companii cu o evoluţie spectaculoasă pe piaţa românească, primele trei poziţii fiind ocupate de firme create şi conduse de antreprenori români. Forbes România a realizat, în premieră, un top al celor mai dinamice 40 de companii din industria bunurilor de larg consum (FMCG).
În mod aproape surprinzător, nu „giganţii“ sunt cei care domină acest clasament al dinamismului. British American Tobacco (BAT), compania cu cel mai mare profit anul trecut, de 99,27 milioane de euro, şi cele mai mari încasări (979 milioane de euro), s-a clasat abia pe locul patru. În faţa liderului Transavia, BAT a înregistrat creşteri mai ponderate ale vânzărilor, atât în ultimul an, cât şi în perioada 2003-2008. Per total, a cunoscut însă o dinamică bună, investiţiile înregistrând o creştere de peste 40% anualizat, în ultimii cinci ani.
E drept, companii cu cifre de afaceri de sute de milioane de euro se mişcă mai greu faţă de cele cu puţin peste 100 de milioane de euro. Dar acest top reflectă tendinţele din industrie, iar peste câţiva ani n-ar trebui să ne mai surprindă rezultatele fabuloase ale celor care sunt lideri acum, producătorul de carne de pasăre Transavia şi mezelarii Elit Cugir şi Unicarm Satu-Mare.
Potrivit datelor din 2008 ale companiei de cercetare a pieţei MEMRB, FMCG-ul românesc valorează între 23 şi 25 miliarde de euro şi este cea mai mare industrie de la noi. Prin comparaţie, piaţa construcţiilor din România valorează 15 miliarde de euro (potrivit companiei de cercetare de piaţă PMR), iar piaţa de telecomunicaţii nu trece de 4,4 miliarde de euro. În acest demers, Forbes a lucrat împreună cu casa de brokeraj Fairwind Securities.
Motivele creşterii
Transavia, compania cu cea mai bună evoluţie