» Companiile de stat cu datorii la bugete, aflate pe lista neagra a FMI, vor fi deconectate in 2010 de la perfuzia subventiilor de stat. Raman subventionate doar Compania Huilei, CFR Calatori si CFR Infrastructura.
» Sindicalistii metroului bucurestean spun ca, in lipsa subventiilor, trenurile care transporta zilnic 750.000 de persoane si-ar putea inchide usile. Definitiv.
Guvernul si Fondul Monetar International (FMI) au stabilit lista neagra a societatilor de stat neperformante, care inregistreaza datorii de circa 1,5 miliarde euro catre bugete si continua sa functioneze ineficient, in ciuda subventiilor cu care sunt perfuzate de ani buni. Pe lista sunt: CN Cai Ferate CFR, SN Transport CFR Calatori, CN a Huilei (CNH), Termoelectrica, CN de Autostrazi si Drumuri Nationale, Metrorex, CFR Marfa, Electrocentrale Bucuresti, Electrificare CFR si Administratia Imbunatatirilor Funciare. Datoriile lor totale se ridicau la circa 1,5 miliarde euro la sfarsitul lunii septembrie 2009. Pentru rentabilizarea lor, FMI cere nu doar eliminarea subventiilor de stat, din 2010, ci si restructurare, disponibilizari, astfel incat cheltuielile sa nu le mai depaseasca veniturile.
"La FMI, nu exista cuvantul «subventie», acesta nu e in politica FMI", explica, pe de alta parte, secretarul de stat in Ministerul Economiei, Tudor serban. Dintre aceste companii, vor continua sa primeasca subventii anul viitor doar CNH, CFR Calatori si CFR Infrastructura, arata serban. "Nu s-a discutat despre disponibilizari si inghetari de salarii. Subventiile trebuie sa dispara, pentru ca asta este politica FMI", afirma Serban.
CNH este cel mai mare datornic la bugete, cu restante de circa 843 milioane de euro la sfarsitul trimestrului al treilea, si cu subventii de la stat de 65 milioane de euro. Compania va continua sa se bucure de sprijinul statului si anul viit