Radu Gheţea, preşedintele Asociaţiei Române a Băncilor, spune că, pentru a permite mutarea facilă a unui cont de la o instituţie la alta, băncile trebuie să-şi asume anterior o serie de costuri. Statele Uniunii Europene aplică din această lună principiile comune pentru transferul conturilor bancare. România întârzie procesul cel târziu până la vară. Începând cu această lună, clienţii băncilor din Uniunea Europeană îşi pot muta mai uşor conturile curente de la o instituţie la alta, noua bancă acordând asistenţă pe tot parcursul transferului.
Mai exact, noua bancă va colabora cu cea de la care s-a făcut transferul contului pentru a asigura că plăţile periodice ale clientului, cum ar fi deitele directe sau ordinele de plată permanente, sunt transmise rapid şi fără dificultăţi. Majoritatea asociaţiilor bancare naţionale au declarat că transferul se va efectua fără nicio taxă pentru client.
Procesul nu este însă deocamdată posibil şi în România, membră a Uniunii Europene. Comisia Europeană a anunţat că România este singurul stat membru care nu a implementat principii de autoreglementare în acest sens. Doar în Portugalia aplicarea princiipilor a fost amânată cu o lună, iar în Polonia cu două.
În replică, Radu Graţian Gheţea, preşedintele Asociaţiei Române a Băncilor (ARB), spune că la nivelul instituţiei se discută despre acest proces încă de acum trei luni şi că, în prezent, încă au loc consultări cu băncile.
„Ne aflăm în stadiul de coagulare a unor puncte de vedere. Suntem interesate, dar nu ne luăm angajamentul că putem face acest lucru având în vedere că băncile trebuie să-şi planifice nişte costuri“, a spus pentru „Adevărul“ Gheţea.
Sistemul informatic, un impediment
El a explicat că, după ce un client alege să-şi mute contul, banca veche trebuie să-şi ia toate măsurile să transmită,