General Motors a renunţat la vânzarea Opel către Magna şi banca rusească Sberbank. Analiştii consideră că GM nu va putea menţine în portofoliu pe termen lung filiala sa europeană. General Motors a decis păstrarea diviziei Opel şi să anuleze procesul de vânzare către Magna International şi partenerul său Sberbank, bazându-se pe îmbunătăţirea climatului economic şi importanţa strategică a mărcii.
Decizia anulează înţelegerea pentru vânzarea a 55% din subsidiara sa din Germania către cel mai mare producător de piese şi componente auto din Canada, Magna International şi Sberbank cea mai mare bancă din Rusia. GM estimează la 3 miliarde de euro costurile pentru restructurarea fabricilor Opel, incusiv a mărcii gemene britanice, Vauxhall.
Anularea tranzacţiei cu Magna este a doua schimbare de strategie după ce a renunţat la brandul Saturn, când compania Penske Automotive Group şi-a retras oferta de cumpărare. Păstrarea controlului asupra filialei sale europene reprezintă pentru GM „un câştig din punct de vedere al reducerii riscului tehnologic şi al înstrăinării platformelor tehnice“, afirmă Michael Robinet, analist la CSM Worldwide.
„Însă vor înregistra anul viitor pierderi pe piaţa europeană, care îşi va reveni mai greu“, atenţionează analistul. În momentul anunţului oficial al GM, cancelarul Germaniei, Angela Merkel, tocmai îşi încheia o vizită oficială la Washington. Guvernul german a solicitat imediat returnarea de către GM a 1,5 miliarde de euro, ajutor acordat pentru Opel.
GM şi-a argumentat decizia prin faptul că vânzarea Opel ar fi permis accesul concurenţei la proiectele de autovehicule pe care constructorul american intenţionează să le folosească în continuare pentru alte mărci, precum Chevrolet.
Gm doreşte colaborare directă cu GAZ
Copreşedintele executiv al Magna, Siegfried Wol