"Care este viitorul presei?", se intreaba cei mai multi jurnalisti din presa scrisa. In contextul in care presa pe Internet a inregistrat un adevarat boom, iar numarul de bloguri este in crestere, cititorii se axeaza acum pe domeniul virtual.
Internetul este un mijloc de informare, asa ca viitorul presei scrise este pus in discutie. Nici macar foto-jurnalismul nu mai aduce bani, atat timp cat se pot face fotografii digitale la costuri reduse, scrie L'Agence Centrale de Presse.
Niciun model de afaceri nu reusise pana de curand sa loveasca in echilibrul vechi al presei. Cotidianele, saptamanalele si revistele si-au gasit insa acum salvarea in online, care inseamna costuri mai mici decat daca le-ar vinde in continuare la chisocurile de ziare.
In aceste conditii, cum sa isi continuie ziarele "traiul scris", cand Twitter este un mod de informare in care tot mai multa lume crede? Sa fie vorba de un cerc vicios de reducere a costurilor si de estompare a jurnalismului ca profesie, ca o activitate remunerata?
Starea presei in lume
In anul 2008, aproximativ 100 de ziare din SUA au disparut. Raspandirea ziarelor din Statele Unite a atins cel mai scazut nivel din 1946.
In perioada 2000 - 2008, in Franta, s-a inregistrat o scadere a vanzarilor de ziare cu 16% si o scadere a veniturilor din publicitate cu 20%.
Wall Street Journal a anuntat recent lansarea unui sistem sofisticat de plata pentru a cumpara articole prin telefonul mobil. Jurnalismul online va oferi acelasi concept pentru cititori incepand din aceasta toamna, in timp ce mai multe ziare americane au optat pentru dezvoltarea site-urilor lor.
In schimb, Elconfidencial.com, creat in Spania in 2002, a castigat pariul, trimitand prin posta ziarele inca din 2005, datorita continutului de calitate, care aduce doua milioane de cititor