In Raportul prezidential de analiza a regimului constitutional sint citeva pagini dense si, din punctul meu de vedere, de neevitat intr-o discutia reala si bazata pe argumente, cu privire la chestiunea unicameralului.
Le reproduc mai jos si va invit sa le cititi cu atentie:
Structura Parlamentului: bicameralism sau unicameralism
Structura Parlamentului, în cadrul democraţiei constituţionale de la
noi, nu poate fi separată de interogaţia legată de felul în care a fost
gândită maniera sa de recrutare. În joc este mult mai mult decât o simplă
opţiune bicamerală sau unicamerală: miza reflecţiei este modalitatea în
care naţiunea este reprezentată la nivel constituţional.
Din acest punct de vedere, actuala Constituţie nu a dat decât un
răspuns parţial la această întrebare. Bicameralismul românesc a fost, de
la debuturile sale, fondat pe viziunea potrivit cåreia cele două Camere vor
fi alese prin vot direct; ceea ce le va distinge nu va fi modul de recrutare,
ci norma de reprezentare. Pe cale de consecinţă, între 1990 şi 2003,
camera superioară nu a fost decât replica celei inferioare, fără ca vreun
element instituţional să contribuie la marcarea distincţiei dintre cele două
nivele. Modificarea din 2003 a încercat, cu timiditate, să introducă un
punct legat de diferenţierea funcţională, dar alternanţa dintre postura de
cameră de decizie şi cameră de reflecţie este una care nu elimină
principiul de bază al bicameralismului egalitar.
Se poate argumenta că una dintre raţiunile scăderii de prestigiu a
instituţei parlamentare este şi absenţa clarificării unuia dintre punctele
capitale ale oricărui proces de construcţie constituţională: existenţa uneia
sau a mai multor camere nu poate fi separată de formularea unui argument
coerent care să trimită la mai m