În România, se dezbate în aceste zile cam unde se situează intersecţia dintre dreptul de autor şi cel de acces la cultură.
După ce Oficiul Român pentru Drepturile de Autor (ORDA) a impus o variantă dură, societatea civilă a decis respingerea acesteia. Pe scurt, ORDA propunea o legislaţie prin care furnizorii de internet să acţioneze ca un fel de cenzori şi să deconecteze de la internet utilizatorul care descărca un fişier fără a plăti drepturi. O formă asemănătoare a legislaţiei a fost adoptată în Franţa. "Legea celor trei greşeli" propunea ca, la a treia abatere, un utilizator care încarcă regulile să fie deconectat direct.
Dacă eşti prins trăgând materiale ilegal de pe net, prima pedeapsă e că nu te poţi reconecta la internet pentru o anumită perioadă, care se poate întinde pe durata unui an întreg, informează AFP. Chiar şi după deconectare, plăteşti abonamentul la internet, ca un fel de amendă.
Totuşi, înainte de a fi deconectat primeşte două avertizări. Artiştii, primii dintre cei lezaţi de piraterie, susţin puternic proiectul de lege. Însă pirateria este un fenomen cu dus-întors. Probabil ştiţi proverbul "Femeia te ridică, femeia te coboară". Cam aşa e şi pentru artişti, numai că pe ei îi ridică şi coboară pirateria. Explicaţia, foarte simplă: pirateria este cea care face un artist foarte cunoscut, dar îi şi diminuează veniturile, când ajunge în topuri.
Primul risc al măsurii ar fi deconectarea unei instituţii din cauza unui singur angajat, sau a unei familii din cauza unui copil curios. "Trebuie sa lucrăm la noi modele de afaceri, nu să aplicăm măsuri care nu vor merge", spune Pierre Kosciusko-Morizet, şeful grupului ACSEL.
România respinge propunerea ORDA
În urmă cu câteva zile, ORDA a organizat o dezbatere publică pe marginea subiectului. În urma acesteia, s-a stabilit formarea a pa