DRIVE-TEST. Automobilul compact japonez Mazda3, echipat cu sistemul de oprire a motorului în timpul staţionării, se laudă cu performanţe notabile: promptitudine de top şi consum redus cu 14%
Sistemele de tip „Start-stop” se răspândesc aproape la fel de repede ca virusurile gripei sezoniere sau de tip nou. Spre deosebire de cele din urmă, domnia primelor produce, fără îndoială, efecte pozitive.
Mazda3 este cel mai recent model testat de „Evenimentul zilei”, care îşi propune să îi binecuvânteze pe automobilişti cu o abordare constructivă a problematicii consumului de carburant.
Compactul japonez beneficiază de propriul sistem de tăiere a alimentării în timpul staţionărilor, unul dezvoltat chiar de inginerii Mazda, botezat – asta are mai puţină importanţă – „i-stop” şi înzestrat cu câteva abilităţi notabile, între care o promptitudine de top.
Potrivit Mazda şi graţie unei abordări tehnologice originale, „i-stop” are un timp de reacţie la repornirea motorului (atunci când se debraiază şi înaintea cuplării treptei întâi de viteză) de numai 0,35 secunde – la jumătate faţă de un sistem convenţional – proprietate care ar trebui să-i confere un caracter cât mai puţin invaziv.
Deocamdată, Mazda oferă „i-stop” numai împreună cu motorul pe benzină cu injecţie directă de 2.0 litri şi cu promisiunea că, în cel mai scurt timp posibil, îl va face compatibil cu toată gama de propulsoare, inclusiv cele turbodiesel.
Cu 150 de cai-putere sub capotă (oferiţi de un motor normal aspirat, de turaţie), un şasiu şi o transmisie excelente, Mazda3 2.0 i-stop este aproape antiteza unui model calculat, plicticos, cu pretenţii eco. Totuşi, în comparaţie cu o versiune similar dotată din precedenta generaţie, consumul mediu de benzină a fost ajustat în jos cu 14 procente, performanţă admirabilă.
Excelenţă dina