Consumul de agregate, o piata de circa 500-600 mil. euro in 2008 care se adreseaza in principal lucrarilor de infrastructura (rutiera si feroviara), a inregistrat anul acesta cea mai drastica scadere din ultimii cinci ani, ajungand la jumatate din nivelul de anul trecut.
Agregatele includ nisip, pietris si balast. Cauzele semnalate de principalii producatori sunt reducerea numarului de proiecte de infrastructura fata de anii precedenti si lipsa unei monitorizari a sectorului din partea autoritatilor care a condus la intensificarea competitiei neloiale.
Consumul de piatra de cariera a ajuns anul trecut la un volum de 80-100 de milioane de tone, la un pret mediu de 6-7 euro/tona, iar anul acesta a scazut in valoare cu circa 50%, pana la 300 mil. euro, potrivit informatiilor din piata.
Guvernul a anuntat la inceputul anului ca are ca prioritate lucrarile de infrastructura si ca va aloca 10 mld. euro anul acesta, insa producatorii de agregate nu au resimtit investitiile, desi lucrarile de terasamente sunt primele derulate pentru modernizarea si construirea de autostrazi si cai ferate.
Totusi jucatorii de pe piata prognozeaza o revenire usoara a pietei in 2010. "Piata oficiala a scazut cu peste 50%, o parte din scadere fiind cauzata de transportul ilegal, prin supraincarcarea camioanelor. Speram intr-o crestere de 5-10% anul viitor, in special a doua jumatate, daca se vor finanta proiecte de infrastructura si se vor face controale eficiente pentru transport", a declarat Catalin Gariuta, director general al Carpat Agregate, cu afaceri anuale de 29,5 mil. euro si o productie de peste 3 milioane de tone de agregate pe an.
90% din transporturi sunt ilegale
Transporturile ilegale au fost resimtite si de grupul francez Lafarge, care activeaza pe aceasta piata prin intermediul firmelor Lafarge Agregate Betoane si Cariere Plus, avand o cap