România a solicitat Statelor Unite o ofertă pentru avioane F-16 la mâna a doua. Americanii nu au anunţat un program de compensare economică, aşa cum prevede legea în România. Ceilalţi competitori şi-au prezentat ofertele încă de acum doi ani. România trebuie să găsească urgent un avion de luptă multirol care să înlocuiască bătrânele MiG-uri 21 cărora le expiră durata de viaţă la sfârşitul anului viitor. Acum câteva săptămâni, ministrul Apărării, Mihai Stănişoară, îşi exprima speranţa că decizia CSAT privind avionul ales va fi adoptată până la sfârşitul lui 2009. Într-un an nu va fi timp nici măcar pentru derularea procedurilor de achiziţie. Indiferent de modelul de avion ales, piloţii români, formaţi pe MiG 21 LanceR, vor avea nevoie şi de o perioadă de antrenament înainte să treacă la misiuni de luptă.
Citiţi şi:
Un avion F-16 Falcon, nevoit să-şi arunce muniţia aproape de o autostradăArmatei Române i se oferă o nouă maşină blindatăÎncotro merge Armata română după Irak?
În momentul de faţă, Guvernul României aşteaptă o ofertă oficială din partea Guvernului SUA, cu privire la livrarea unor avioane de luptă F-16 pentru Armata Română, a anunţat, acum câteva zile, secretarul de stat Aurel Lascu, şeful Departamentului pentru Armamente din Ministerul Apărării Naţionale. Oferta americană ar urma să vină drept răspuns la solicitarea părţii române.
Secretarul de stat Lascu a precizat că partea română a solicitat Statelor Unite avioane “în uz” (second-hand) şi că, dacă se va încheia contractul cu SUA, avioanele cedate României “vor fi revitalizate de către producătorii americani pentru că acesta este specificul procedurii”. Întrebat dacă industria românească va participa şi ea la modernizarea avioanelor F-16, oficialul MApN a fost tranşant: “Nu se pune problema ca producători americani să fabrice piese în România“.