Alan Lightman este "Adjunct Professor of Humanities, Creative Writing, Physics" la Massachussets Institute of Technology (MIT). Combinaţie greu de înţeles pentru noi: cum poate cineva să predea fizică, umanioare şi creative writing? Şi totuşi, la americani se poate. Alan Lightman (mai multe despre el, aici: http://humanistic.mit.edu/
people/faculty/
homepage/lightman) a scris proză, eseuri, poezie, studii ştiinţifice, dar şi volume care la noi s-ar numi (nu tocmai adecvat) de "popularizare a ştiinţei" " în fapt, cum autorul însuşi le defineşte, "eseuri despre faţa umană a ştiinţei". La un MIT Communications Forum de acum cîţiva ani, a vorbit despre rolul intelectualului public (http://web.mit.edu/comm-forum/papers/lightman.html). În opinia sa, există trei niveluri în "construcţia" unui intelectual public. Cel dintîi înseamnă "să vorbeşti şi să scrii pentru public exclusiv despre disciplina ta". Este un discurs "extrem de important, care presupune explicaţii simple şi clare despre datoria publică, despre evoluţia cancerului ori despre orice alt subiect". Al doilea nivel înseamnă "să vorbeşti şi să scrii despre disciplina ta şi despre legăturile ei cu societatea, cultura şi politica". Cel de-al treilea nivel aduce consacrarea deplină, iar la el se ajunge "by invitation only" " crede Lightman: "intelectualul a fost ridicat la rang de simbol, de persoană care reprezintă mult mai mult decît disciplina din care provine". Aşa încît "unui intelectual de nivelul al treilea i se cere să scrie şi să vorbească despre o gamă largă de probleme publice, nu neapărat legate de cîmpul său de expertiză". Aşa s-a întîmplat cu Einstein după ce a devenit celebru: "i s-a cerut să se pronunţe public despre religie, educaţie, filozofie sau politică" " spune Lightman. Din lumea contemporană, Alan Lightman îi dă ca exemple pe Noam Chomsky, Carl Sagan, Steven Jay Gould, Susan S