„Generalul“ Jacobo Caller Celestino, trimis de Carrefour să cucerească Rusia, după ce repurtase victorii în România, pleacă învins şi umilit. De ce a eşuat „armata“ francezilor în faţa Kremlinului? După ce anunţase cu surle şi trâmbiţe că plănuieşte să devină lider în Rusia, lanţul de hipermarketuri Carrefour, numărul unu în Europa, a spus brusc şi surprinzător „stop“.
A făcut o întoarcere pe călcâie la doar patru luni de la deschiderea primului său magazin la Moscova. În fruntea acestei retrageri se află spaniolul Jacobo Caller Celestino, cel care în anii 2005-2007 dubla businessul francezilor în România, obţinând venituri de aproape un miliard de euro.
Propus în Rusia datorită României
La sfârşitul lui 2007, când a fost ales pentru a conduce noua operaţiune Carrefour în Rusia, Jacobo Caller Celestino abia îşi putea stăpâni bucuria. Părăsea România pentru o piaţă de aproape şapte ori mai mare, cu o rată redusă de penetrare a marilor retaileri.
Doar Metro şi Auchan au magazine acolo, iar gigantul american Wal-Mart, deşi menţine un birou permanent la Moscova, încă n-a trecut la acţiune. La 38 de ani, Caller este cel mai tânăr manager de ţară al Carrefour. La noi, a deschis şase magazine, reţeaua ajungând la 12 de hipermarketuri, şi a preluat reţeaua de 21 de supermarketuri Artima. A fost Rusia o „pălărie“ prea mare pentru Jacobo Caller Celestino?
Când au debarcat la Moscova, Jacobo Caller Celestino şi şefii săi erau stăpâniţi de un excedent de optimism. S-au dezumflat repede. Vânzările în retail au scăzut în august anul acesta cu 9,8% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, în timp ce rata şomajului a escaladat către 8,4%.
E drept, analiştii băncii de investiţii UBS previzionau la mijlocul anului trecut că vânzările industriei de retail vor creşte cu 22% până în 2010. Asta după