Seminarul de analiză auto organizat de către Dan Vardie Consult dă o estimare a situaţiei reale din industria auto românească. Nu este nimic bun de aşteptat în 2010, probabil anul se va încheia cu 100.000 de unităţi vândute, iar o creştere ar putea avea loc în 2011.
„Sunt convins că puţini şi-au imaginat anul trecut, prin septembrie-octombrie, că vom ajunge în această situaţie. Ca dovadă, în noiembrie încă faceam comenzi pentru Touareg pentru a avea stoc de Crăciun.“ Declara Matei Albulescu, brand managerul marcii VW în Romania subliniind ca nimeni nu a fost în masură să prognozeze evoluţia dramatică a pieţii în 2009. Mihai Ivanescu, directorul general la M Car trading, importatorul oficial al mărcii Mitshubishi afirma: „Dacă ar trebui să definim anul 2009 ar trebui să-l numim toţi anul destocării. Cred că nu este o exagerare şi a fost principala grijă a responsabililor de brand.“
Un alt fenomen care a diminuat piaţa maşinilor noi este importul masiv de maşini second hand. Radu Cristian, directorul de marketing al lui Trust Motors, importator Peugeot, crede ca este un fenomen care nu mai poate fi neglijat: „ În primele nouă luni 65% dintre maşine înmatriculate pentru prima oară în România au fost second-hand, ceea ce înseamnă o modificare structurală gravă a pieţei. Acest fenomen reprezintă clar un transfer de clientelă dinspre maşinile noi spre cele second-hand. În majoritatea cazurilor sunt maşini Euro 4, ceea ce înseamnă o maşină ce atacă tot ce înseamnă model nou până în 10.000 de euro.“
Un alt fenomen nou care a afectat piaţa este re-exportul de maşini importate, situaţie care nu apare în statisticile APIA. Totuşi, participanţii la masa rotundă afirmă că se pot face estimări. Brent Valmar, Director general Porsche România şi vicepreşedinte APIA, crede că 15-20.000 de unităţi sunt în această situaţie.
Estimă