Sistemul de control al stabilităţii, sau ESP are o caracteristică pro activă şi asistă conducătorul auto în situaţii potenţial periculoase. Sistemul ESP este compus dintr-un sistem de senzori ce monitorizează viteza de rotaţie a fiecărei roţi, unghiul de bracare al volanului, accelerometre pentru depistarea derapajului maşinii etc. şi un computer ce operează prin intermediul unui soft specializat.
Sistemul evaluează permanent rotaţia anvelopelor, valorile acceleraţiei laterale şi longitudinale şi unghiul de bracare al roţilor.
În momentul în care se depăşesc anumite valori prestabilite – semn că maşina a intrat în derapaj sau că nu urmează traiectoria cerută de cel de la volan şi indicată prin unghiul de bracare al volanului – sistemul preia controlul.
Aceasta se face prin frânarea diferenţiată a fiecăreia dintre cele patru roţi ale maşinii, astfel încât să poată fi contracarată tendinţa subviratoare sau supraviratoare care tinde să destabilizeze automobilul de pe traiectorie.
Aceasta este posibil prin faptul că ESP integrează şi funcţiile ABS, distribuţia electronică a forţei de frânare, controlul tracţiunii şi controlul unghiului de pivotare.
Astfel ESP poate interacţiona cu sistemul de frânare al maşinii pentru aplicarea micşorării diferenţiate a vitezelor unghiulare ale roţilor, dar şi cu motorul maşinii pentru a reduce cuplul şi puterea la roţile care ţin să se învârtă în gol. Astfel în situaţii periculoase în care automobilul nu ar urma traiectoria de virare şi ar intra în decor, sistemul ESP face corecţiile necesare.