Ziua de 14 noiembrie marchează, în fiecare an, momentele planetare de solidaritate cu semenii noştri care au această boală. În acest an, Ziua Mondială a Diabetului Zaharat se desfăşoară sub generoasa idee „EDUCAŢIA ŞI PREVENŢIA ÎN DIABETUL ZAHARAT“. (...) Educaţia este parte integrată a managementului clinic din îngrijirea persoanelor cu diabet zaharat, alături de terapia propriu-zisă (optimizarea stilului de viaţă, farmacoterapia), monitorizarea curentă şi evaluarea la intervale mai mari. Prin educaţie, persoana cu diabet este instruită asupra bolii astfel încât, „împuternicită“ fiind cu multe cunoştinţe, devine cel mai important membru al echipei de îngrijire. Din această echipă fac parte: specialistul diabetolog, educatorii, medici din alte specialităţi, cum sunt: cardiologii, nefrologii, psihologii, obstetricienii, pediatrii, oftalmologii.
Ce învaţă pacienţii cu diabet prin educaţia terapeutică? În cadrul şedinţelor de educaţie, persoanele cu diabet află care sunt obiectivele tratamentului, metodele terapeutice, complicaţiile acute şi cronice, riscul cardiovascular, noţiuni de contracepţie, sarcină, autocontrol şi automonitorizare, situaţii speciale (călătorii, evenimente mondene, afecţiuni intercurente). Aceste şedinţe se pot realiza individual, în grupuri de lucru sau chiar la distanţă. Fondatorul Diabetologiei moderne, E. Joslin (SUA), spunea în anul 1920: "Cei ce ştiu multe despre diabet trăiesc mai bine", referindu-se, evident, la persoanele cu diabet zaharat. Iată deci c Publicitate ă, încă de atunci, se sublinia importanţa extraordinară a metodei educaţionale fără de care nici terapia, nici monitorizarea sau evaluarea nu se pot efectua în mod eficient. Din acest motiv, ea se numeşte „educaţie terapeutică“, pentru că, într-adevăr, are o valoare terapeutică excepţională.
În România diabetologică, s-a acordat întotdeauna o atenţie spe