„Naşii” de pe tren închid ochii şi îşi deschid buzunarele atunci când îi întâlnesc pe cei care călătoresc fără bilet. Reporterii EVZ au reuşit să demonstreze prejudiciul considerabil pe care-l aduc în fiecare zi bugetului statului angajaţii CFR, celebrii „naşi” de pe tren. Sursa: Arhiva EVZ
Reporterii noştri au călătorit o zi întreagă pe mai multe rute din jurul Bucureştiului, urmărind cu atenţie activitatea controlorilor din trenuri. Sistemul „naşilor”, perfecţionat de-a lungul anilor, este greu de atacat, însă am descoperit o fisură.
Am numărat, pur şi simplu, toţi călătorii din tren între anumite staţii şi apoi am comparat numărul acestora cu numărul de bilete vândute de CFR. Diferenţa rezultată este sesizabilă, iar fiecare „naş” îşi poate „rotunji” salariul lunar cu minimum 1.000 de euro, potrivit calculelor noastre, la estimările cele mai mici posibile.
Deşi şi noi, şi „naşii” am găsit sute de persoane fără bilete, nu s-a dat nici măcar o singură amendă. Supracontrolorii, cei care supraveghează „naşii”, pe care i-am întâlnit pe o rută, nu au avut nicio reacţie, dovedind că fac parte din acelaşi sistem uriaş de spoliat banii publici. Aveţi întreg „filmul” investigaţiei în rândurile care urmează.
Negociere între vagoane
Cel mai bun loc pentru a te târgui cu „naşul” este în spaţiul dintre vagoane, „la dos” de eventualele priviri indiscrete. În trenul de dimineaţă spre Timişoara, spaţiul era ocupat de două persoane ce urmăreau atente orice mişcare a controlorilor, care verificau biletele în vagonul din faţă.
„Hai, plecaţi de aici, vă rog. Am şi eu o treabă de rezolvat şi nu vreau să mă refuze dacă vede atâta lume”, s-a răstit unul dintre ei, deranjaţi de faptul că stăteam în apropiere. N-a fost nevoie să plecăm, pentru că, între timp, spre enervarea bărbatului, alături de el au mai venit d