Reforma in educatie se poate face prin simplificarea programei scolare, accentuarea pregatirii practice, prin experiente de laborator si prin inlocuirea examenului de bacalaureat cu un examen national, arata un raport recent al Societatii Academice Romane. Expertii in educatie reclama faptul ca, in ultimii ani, reforma scolara a cuprins doar notiuni generale, lipsite de o descriere clara a modului in care corpul profesoral trebuie sa predea la catedra si sa formeze in scoala competente-cheie in formarea profesionala. Reforma cu picioare de plumb
O comisie de experti in educatie, alcatuita din Ionel Haiduc, presedintele Academiei Romane, Nicolae Zamfir, presedintele Societatii Romane de Fizica, Radu Gologan, presedintele Societatii de Stiinte Matematice, si Despina Pascal, formator si consultant independent, a efectuat un raport sinteza, pe tema "Formarea de competente : o necesitate pentru societatea secolului XXI?". Audierea publica si conferinta de presa au fost organizate de Societatea Academica din Romania, in parteneriat cu Academia de Advocacy si Siveco Romania, in cadrul proiectului S.A.R. "Cum predam stiintele exacte in scoala? O propunere de reforma".
O propunere pentru reformarea educatiei este ca scoala sa imparta responsabilitatea cu familia si comunitatea, pentru a creste si educa noile generatii in spiritul nevoii de invatare continua, chiar de schimbare pro-activa, si nu reactiva, la impulsurile pietei fortei de munca.
Masurile de reforma a educatiei de pana acum, se mai arata in raport, sunt lipsite de o descriere clara a modului in care corpul profesoral trebuie sa predea la catedra si sa formeze in scoala aceste noi competente.
Expertii S.A.R. considera ca nu este deloc clarificat aspectul pregatirii formatorilor de noi competente, indentificand totodata probleme majore legate de optica diferita asupra definirii competentelor,