Vânzările la această categorie de produse au crescut datorită campaniilor recente de buy-back. Dacă electrocasnicele mari au avut vânzări în creştere, cea mai semnificativă scădere, de aproape 55%, este înregistrată la sectorul IT şi la echipamente de birou. Piaţa românească a bunurilor de folosinţă îndelungată a ajuns la 336 milioane de euro în cel de-al treilea trimestru din 2009, cu peste 9% mai mult faţă perioada anterioară.
Totuşi, piaţa a scăzut în primele zece luni ale acestui an ajungând la un miliard de euro, ceea ce înseamnă o scădere de 42,3% faţă de acelaşi interval din anul 2008.
Vânzările de produse de folosinţă îndelungată au crescut în fiecare an, ajungând în anul 2008 la nivelul de 1,7 miliarde de euro. În vara acestui an, marii retaileri de electrocasnice au introdus metoda buy-back pentru a diminua efectele crizei financiare care le-a afectat vânzările cu până la 80%. Tot atunci, epoca „creditului doar cu buletinul“ lua sfârşit.
Electrocasnicele mici, scăderi pe linie
Aşa încât, un client care aducea la magazin frigiderul cel vechi pentru a cumpăra unul nou, primea o reducere de până la 10% din preţul de achiziţie.
Dacă vânzările de frigidere şi maşini de spălat au crescut datorită programelor buy-back, electrocasnicele mici şi produsele telecom au scăzut în primele zece luni ale acestui an cu 23,2% respectiv cu 28,6% faţă aceeaşi perioadă din 2008.
Piaţa aparatelelor electrocasnice mici s-a dovedit totuşi a fi mai rezistentă în faţa crizei decât restul sectoarelor, în ciuda pierderilor înregistrate pe aproape toate segmentele.
Categoriile de produse care au ţinut sectorul de electrice şi electroicasnice mici pe linia de plutire sunt cele de sezon. Astfel, aparatele de ras, cele de epilat sau maşinile de tocat reprezintă categorii de produse care s-