Sorin Ioniţă: "Din când în când apar în public diverşi entuziaşti care predică încălzirea relaţiilor economice cu Rusia şi o mai energică ofensivă comercială a firmelor noastre către est, pentru “a recâştiga tradiţionala piaţă rusă”." Sursa: EVZ
Ei par să fi uitat păţaniile Moldovei şi Georgiei din urmă cu ceva vreme, ţări care exportă masiv pe această piaţă. De fapt, cam prea mult pentru binele lor. Când guvernul de la Moscova a interzis importul de vin din cele două ţări, pe motiv că “nu se ridică la standarde de consum uman”, toată industria globală de băuturi alcoolice s-a tăvălit de râs: vinurile gruzine şi moldoveneşti acceptate la import în SUA şi UE nu mai satisfac înaltele exigenţele ale consumatorului rus, care trebuie astfel să se consoleze doar cu delicatese locale precum samagon (amestec de şampon, diluanţi pentru vopsea şi detergenţi industriali, filtrat prin pâine).
Singurele care n-au râs au fost cele două mici state, pentru care exportul de vin e o resursă economică vitală: Georgia trimitea 80% din producţie în Rusia la momentul embargoului, aceasta fiind principala lor sursă de venit extern; Moldova vinde 75%, ţinând astfel o industrie cu 150.000 de locuri de muncă, încasările din acest export reprezentând 30% din PIB. Când reprezentantul georgian a cerut să vadă buletinele de analiză, ca să se identifice exact problema, şeful inspecţiei fito-sanitare ruse a replicat, în buna tradiţie suprarealistă a diplomaţiei sovietice, că “asemenea cereri ultimative nu sunt constructive”.
Am avut în anii următori episoadele cunoscute din războiul gazelor purtat cu Ucraina, ce va fi reluat fără îndoială şi iarna asta dacă alegerile din 17 ianuarie nu aduc la Kiev preşedintele care trebuie. Sau cele mai puţin cunoscute, ale embargoului asupra cărnii de porc, impus selectiv Poloniei, în contra regulilor europene. Din toate aces