Profiturile si vanzarile companiilor din zona euro sunt afectate de aprecierea puternica a monedei unice europene din trimestrul trei, in pofida revenirii economiilor din regiune, scrie Financial Times.
Rezultatele unora dintre cele mai mari companii din zona euro din trimestrul trei au revelat ca acestea se confrunta cu scaderi mult mai drastice ale profitului comparativ cu omoloagele lor din statele care nu au adoptat inca moneda unica. Aceasta situatie ridica o serie de intrebari privind competitivitatea companiilor din zona euro.
Firmele aflate in unul dintre cele 16 state care impart moneda unica - cu exceptia grupurilor petroliere si celor financiare extrem de volatile - au fost afectate de o scadere a vanzarilor de 12,5% si o diminuare a profitului cu 27% in perioada iulie - septembrie, potrivit unei analize a ING care a avut ca subiecti 311 grupuri.
Companiile europene din afara zonei euro din state precum Marea Britanie si Elvetia s-au confruntat cu declinuri de 2,6% la vanzari si de 1,2% la profit.
Dintre cele 36 de companii ce alcatuiesc indicele Euro Stoxx 50 care au raportat rezultatele pe trimestrul trei, cele care nu au sediul intr-unul dintre statele zonei euro au anuntat cresteri medii ale profitului si ale vanzarilor de 6%, respectiv 7,4%, in timp ce grupurile ce utilizeaza moneda euro au raportat cresteri de doar 1,8% si respectiv 1,4%, potrivit agentiei de presa Thomson Reuters.
"Moneda euro puternica face presiuni si provoaca probleme in ceea ce priveste competitivitatea companiilor europene in favoarea celor americane, iar tensiunile vor fi din ce in ce mai mari", a spus Gareth Williams, analist in cadrul ING.
Carlos Ghosn, directorul executiv al grupului auto Renault-Nissan, a spus ca "noi stim deja ca din punct de vedere concurential este mai bine sa avem o baza in Europa de Est comparativ cu Europa de Vest.