Partidele si-au perfectionat metodele de manipulare a electoratului si de controlare procesului electoral, existand chiar semnale ca se incearca fraudarea votului. Conform unor investigatii R.l., fiecare partid care detine controlul intr-un judet isi pregateste terenul pentru a tine sub observatie scrutinul si chiar pentru a influenta votul.
Votul se va exprima in functie de cine conduce administratia locala. Cu alte cuvinte, exista regula nescrisa ca primarul imprima culoarea politica a localitatii respective. Potrivit cercetarilor noastre, miza cea mare la acest scrutin a constituit-o numirea presedintilor si a adjunctilor sectiilor de vot. In mai multe judete, partidele au avut ca strategie de campanie ocuparea locurilor din conducerea circumscriptiilor electorale. si pentru ca in lege se spune ca sefii sectiilor de vot trebuie sa fie persoane independente, formatiunile au lucrat sub acoperire: persoane apropiate politic s-au strecurat pe liste intocmite pentru tragerea la sorti. Cine a ajuns pe aceasta lista de "independenti"? Este vorba despre angajati ai prefecturilor, ai primariilor, ai consiliului judetean sau chiar de membri de partid care si-au dat demisia din partid cu putin timp in urma. Toti angrenati in functie de culoarea politica a celor care conduc primariile, prefecturile sau consiliile judetene.
Prefectul, agent electoral
La nivel national, partidul aflat la guvernare, PDL, si-a manifestat tendinta de a ocupa conducerea sectiilor de vot prin prefecturi. Legea spune ca prefectul intocmeste lista candidatilor pentru aceste posturi din circumscriptiile electorale. Lista ajunge apoi la presedintele de tribunal, care trage la sorti ocuparea posturilor. Exista insa si exceptii de la regula. In Vrancea, fostul prefect PSD a reusit sa-si intocmeasca propria lista de apropiati, care a fost apoi dublata de lista actualului pre