Leasingul imobiliar detinea la sfarsitul lunii septembrie 17% din totalul pietei de leasing din Romania, comparativ cu numai sapte procente in aceeasi perioada din 2008, in conditiile in care a scazut cu "doar" 40% pe o piata unde cifra de afaceri a coborat in medie la un sfert din nivelul consemnat in anii trecuti, potrivit statisticilor Asociatiei Societatilor Financiare (ALB).
Cel mai afectat segment a fost leasigul de vehicule, care inregistreaza si cea mai mare cota de piata, unde valoarea tranzactiilor a coborat de la peste 875 de milioane de euro in septembrie anul trecut la mai putin de 210 milioane de euro la sfarsitul trimestrului trei din 2009. Ponderea leasingului de vehicule in totalul operatiunilor firmelor de profil a scazut astfel de la 71,6% la 63,6%.
Firmele de leasing nu se confrunta doar cu problema unei activitati scazute pe partea de finantari pentru achizitionarea de vehicule, ci si cu cea a unui numar din ce in ce mai mare de clienti care nu isi mai platesc ratele. Astfel, multe dintre firme au ajuns sa aiba sute de anunturi cu masini scoase la vanzare dupa ce au fost recuperate de la clientii rau-platnici.
In unele cazuri, autovehiculele se intorc in parcurile firmelor de leasing dupa doar cativa mii de kilometri parcursi. Iar in conditiile in care preturile raman destul de ridicate in comparatie cu un vehicul nou, cererea nu acopera oferta firmelor de leasing si o parte dintre firme s-au orientat chiar catre exportul de masini recuperate de la clienti.
Jucatorii de pe piata se asteapta ca revenirea la nivelul anului trecut, care a fost cel mai bun an pentru piata de leasing din Romania, sa nu aiba loc mai devreme de 2011 sau 2012.
Si segmentul leasingului de echipamente si-a diminuat cu aproape 1,5% cota detinuta in totalul pietei de leasing, afacerile pe acest sector coborand de la 2,9 miliarde de euro la putin