Diminuarea din acest sector este mai mare decât cea înregistrată în general în sectorul de construcţii. Vânzările companiilor de profil sunt mai mici cu minimum 50% faţă de anul trecut, în timp ce scăderea medie a construcţiilor este de 30%.
Agregatele sunt folosite mai ales pentru lucrări de infrastructură rutieră şi feroviară, iar scăderea numărului de proiecte de acest tip a dus în mod automat la un consum mult mai redus de astfel de produse. În aceste condiţii, vânzările de agregate ale Lafarge în România ar putea scădea în 2009 cu 55-65%, peste corecţia de 40% a segmentului de piaţă. „Anul 2009 nu arată prea grozav. Estimăm că vânzările noastre vor fi mai mici cu 55-65% în acest an, în valoare şi volum. Pentru 2010 există mai multe scenarii, dar nu mă aştept ca anul viitor să fie mai bun. Un scenariu realist ar fi realizarea unui volum similar”, spune Adam Paczoska, şeful segmentului de agregate din România al producătorului francez de materiale de construcţii Lafarge.
O scădere până la jumătate a fost înregistrată în primele nouă luni ale anului şi de către reprezentanţii Carpat Agregate. Având în vedere întârzierea demarării marilor proiecte de infrastructură, dar şi situaţia economică în general, aceştia estimează că piaţa de agregate va avea o uşoară creştere în partea a doua a anului 2010. „Acest lucru este însă condiţionat de începerea finanţării marilor proiecte de infrastructură şi de efectuarea controlului eficient pentru transport. Anticipăm că, după 2010, piaţa va avea un ritm de creştere de aproximativ 5 -10% pe an”, menţionează Cătălin Gâriuţă, Director General Carpat Agregate.
Concurenţa neloială
Aceste scăderi sunt înregistrate în condiţiile în care cererea este mai mică doar cu 40%, conform reprezentanţilor din piaţă. Lipsa unei monitorizări a sectorului din partea autorităţilor a condus însă la intensificarea comp