De la maşina lui Henry Ford, care a inaugurat era automobilelor produse pe bandă, şi terminând cu asaltul japonezelor, câteva modele au rămas în legenda vehiculelor pe patru roţi.
Ford T, Volkswagen Beetle, Citroën 2 CV, Citroën DS, Toyota Corolla, Mini Morris sau Mercedes W 123 sunt doar câteva dintre maşinile care au marcat noua eră a transportului rutier.
Tin Lizzie a schimbat istoria secolului XX
La 27 septembrie 1908, la fabrica Piquette din Detroit, Michigan, ieşea pe banda de montaj Fordul Model T (poreclit şi „Tin Lizzie” sau „Flivver”). Perfecţionând metodele de producţie, Henry Ford a produs o maşină accesibilă care a revoluţionat transportul în toată lumea, eliminând practic tracţiunea hipo.
Volkswagen, „maşina poporului”
16,5 milioane de „buburuze” Volkswagen au fost produse între 1938 şi 2003. „Inspirat” serios de planurile modelului V570 al constructorului ceh Tatra – companie care a şi fost, de altfel, după război, despăgubită de germani cu suma de trei milioane de mărci - proiectantul Ferdinand Porsche s-a întâlnit în 1933 cu Adolf Hitler pentru a discuta despre dezvoltarea unei „Volks Wagen” („maşina poporului”).
Vehiculul trebuia să poată transporta doi adulţi şi trei copii la o viteză de 100 km/h şi urma să coste 990 de Reichsmark (RM) - venitul mediu calculat fiind de 32 RM/săptămână. După război, maşina a fost produsă în fosta Germanie de Vest - până în 1955, iar din 1953 până în 2003, în Brazilia.
„Patru roţi sub o umbrelă”
În 1935, Michelin, celebrul producător de anvelope, a cumpărat Citroën şi a avut ideea de a crea un vehicul pentru clasele sociale cu venituri mici, în special din mediul rural.
Pe baza unui sondaj efectuat pe mai multe mii de potenţiali cumpărători s-a întocmit un caiet de sarcini draconic al proiectului denumit TPV („tout petite voiture” –„maşina f