Infrastructura de cale ferata din Romania, a saptea ca lungime din Europa, este una dintre cele mai afectate de lipsa investitiilor in reabilitare, avand in vedere ca CFR SA nu a efectuat intre 2008 si 2009 reparatii capitale la niciun kilometru de cale ferata, in conditiile in care sunt necesare astfel de lucrari pe aproape 5.500 km, jumatate din lungimea totala. Motivatiile pentru lipsa reparatiilor sunt sumele insuficiente provenite de la buget si veniturile proprii reduse.
"Deciziile politice de ascundere a costurilor reale s-au transformat pe de o parte intr-o finantare netransparenta, care sa asigure supravietuirea (...), iar pe de alta parte, in limitarea lucrarilor de intretinere la valori aproape nesemnificative (de la un necesar anual de circa 300 km de linie s-a ajuns in prezent la valori de cativa kilometri)", a declarat pentru ZF Stefan Roseanu, secretarul general al Asociatiei Industriei Feroviare din Romania (AIFR), care reprezinta interesele a 17 companii din industria feroviara, cu afaceri totale de circa 1 mld. euro.
Infrastructura feroviara este administrata si intretinuta de CFR SA, companie aflata in subordinea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii (MTI), care potrivit AIFR este lipsit de responsabilitate economica in privinta proprietatilor sale. Veniturile proprii ale CFR SA sunt constituite din taxa pe utilizarea infrastructurii, pe care o percepe de la companiile care transporta marfuri si persoane pe calea ferata.
"In prezent, se inregistreaza 5.493 km de linii curente si directe scadente la reparatie capitala, in conditiile in care, pana in 2007 se reparau capital, in limita transferurilor bugetare alocate, sub 40 km pe an, iar in ultimii doi ani (2008-2009) nu s-au efectuat reparatii la niciun kilometru de cale ferata", potrivit unui document al MTI, citat de Mediafax.
In acest an, fondurile de la bugetul