Potrivit specialiştilor, 80 la sută din persoanele care critică folosesc un limbaj dur, ceea ce face ca la interlocutor să ajungă cu totul alt mesaj decât cel pe care doresc să-l transmită.
Scopul unei critici este să te înveţe să nu mai repeţi la nesfârşit aceeaşi greșeală. Însă critica își atinge scopul doar dacă este constructivă, spun psihoterapeuţii.
Aceasta este principala modalitate prin care cel apostrofat poate învăţa ceva din propria greşeală, iar persoana care critică poate considera că a gestionat problema fără a genera un conflict. Însă astfel de abordări sunt destul de rare, iar, în foarte multe cazuri, se întâmplă contrariul.
Expune-ţi calm obiecţiile
O persoană poate învăţa din propriile greşeli numai dacă maniera prin care acestea i se aduc la cunoştinţă este una elegantă. Mai exact, critica trebuie să aducă argumente despre modul în care poate fi schimbată situaţia.
De asemenea, aceasta nu trebuie să vizeze persoana, ci problema. Mai exact, trebuie să-i arăţi celui care a greşit că nu el este problema, ci acţiunile pe care le-a întreprins. De aceea, este recomandat să eviţi afirmaţii de genul „Eşti neglijent la serviciu" şi înlocuieşte-le cu cele de genul „Modul în care ai abordat problema nu este cel mai indicat. Ce zici să găsim împreună o soluţie?".
Criticile scurte, cheia succesului la serviciu
Alte două caracteristici ale criticii reuşite sunt ca obiecţiile să fie scurte şi bazate pe dialog. Mai exact, nu trebuie să ții discursuri interminabile și plicticoase, care să-l facă pe interlocutorul tău să piardă ideea de bază.
Alege varianta dialogului, pentru că este cea mai bună metodă prin care puteţi găsi o soluție împreună. Iar din suita de întrebări, ai grijă să nu lipsească întrebarea-cheie: „Ce consideri că ar trebui făcut pentru ca data viitoare să nu se mai ajungă în astfel de situații?". De a