„Nu pot sta mult timp departe de ţara asta”, spune regizorul emigrat de aproape 30 de ani în Franţa şi revenit zilele acestea la Bucureşti pentru a-şi promova „Concertul”.
„Concertul” pe care l-au aplaudat minute în şir francezii, italienii sau belgienii, „dirijat” de regizorul Radu Mihăileanu (51 de ani), rulează de astăzi pe ecranele româneşti. Comedia are acelaşi filon ca „Trenul vieţii”: un tip de impostură pe care cineastul o numeşte „pozitivă”. O falsă orchestră a Teatrului Balşoi pretinde că a fost trimisă oficial pentru un concert la Teatrul Châtelet din Paris. E un vechi vis al dirijorului Andrei Filipov (Alexei Guskov), concediat cu 30 de ani în urmă de regimul lui Brejnev, după ce s-a opus concedierii instrumentiştilor evrei. La fel ca evreii deghizaţi în nazişti din „Trenul vieţii”, foştii muzicieni pornesc în răspăr spre Vest. „Ciocnirea civilizaţiilor” e savuroasă.
Distribuţia e multiculturală, ca în toate filmele lui Radu Mihăileanu: ruşi, francezi şi români. Mélanie Laurent („Inglourious Basterds”) apare în rolul unei violoniste, alături de François Berleand, Miou Miou, Dimitri Nazarov, Vlad Ivanov, Maria Dinulescu, Ion Sapdaru sau Valentin Teodosiu.
Şi actorii ruşi, şi regizorul au avut temeri în legătură cu primirea pe care i-o va face Rusia filmului. „Sincer să fiu, mi-era un pic frică de reacţia publicului rus, pentru că nu puteam evalua cu ce distanţă se vor uita la ei înşişi”, povesteşte Mihăileanu într-un interviu acordat EVZ.
„Suntem condamnaţi la umor”
Aţi filmat „Concertul” în România, aţi distribuit actori români în mai toate filmele dv. Pe când un film în limba română?
Încă nu am subiectul. Eu funcţionez foarte pragmatic, adică subiectul e stăpânul meu, el dă ordine. Până una alta nu am unul cum aveam atunci la „A trăda”, un subiect atât de puternic care să se întâmple