"Un dialog între barbarii din est şi şi civilizaţii din vest", aşa îşi descrie Radu Mihăileanu cea mai nou peliculă, "Concertul", o coproducţie filmată în mare parte în România, la Studiourile Castel Film, care a avut lansarea de gală joi seară la Cinema City Cotroceni, în prezenţa regizorului, a coproducătorului, Vlad Păunescu, şi a actorilor români din distribuţie.
Francezi, ruşi, ţigani, arabi îşi dau întâlnire în "Concertul", un cocktail cultural plin de efervescenţă, aşa cum întâlnim de regulă în filmele regizorului francez de origine română Radu Mihăileanu. Un amestec plin de savoare, o poveste tragică şi comică în acelaşi timp, care atinge subiecte sensibile, în care se regăsesc cei inoculaţi cu "virusul comunismului", o maladie de care Mihăileanu este conştient că, la rândul său, nu se va vindeca în veci.
"S-a văzut. O revoluţie nu este suficientă pentru a scăpa de acest virus foarte adânc fixat în fiecare dintre cei care au trăit sub acest regim. Ani de-a rândul va rămâne în noi şi ceea ce pot face eu, de exemplu, este să transform această energie negativă pe care am acumulat-o în energie pozitivă", crede regizorul acum, când se împlinesc 20 de ani de la Revoluţia din 1989.
ISTORIE PERSONALĂ
Plecat din România în urmă cu 30 de ani, regizorul mărturiseşte că în filmele pe care le face se regăseşte foarte mult din istoria personală a familiei sale. Astfel, dacă în "Trenul vieţii" (film realizat în 1998, premiat la Veneţia şi Sundance) aveam de-a face cu un grup de deportaţi care încearcă să supravieţuiască deghizându-se în nazişti, în "Concertul" o mână de muzicieni a căror demnitate a fost călcată în picioare de regimul lui Brejnev se foloseşte tot de o "minciună" sau de o "păcăleală", după cum le cataloghează regizorul, pentru a se salva sufleteşte.
De altfel, regizorul admite că se poate face o para