Sovietica Lada, ceha Skoda, româneasca Dacia sau italienescul Fiat sunt mărci ale unor maşini extrem de populare în urmă cu cel puţin 20 de ani. Sursa: Libertatea
1 /.
Acum însă, suratele comuniste, alături de micuţul Trabant de origine est-germană, au ajuns piese rare pentru colecţionari.
"Producţia mărcii Trabant s-a oprit aproape imediat ce a căzut Zidul Berlinului. Aceasta înseamnă că maşinile cele mai noi au o vârstă de 20 de ani, o vârstă venerabilă chiar şi pentru maşinile de producţie germană", a declarat pentru Reuters Gabor Muczan, preşedinte al Clubului Trabant din Ungaria.
Aceste maşini nu mai sunt utilizate în mod frecvent, iar colecţionarii mai cumpără exemplarele încă în stare de funcţionare contra unor sume de-a dreptul impresionante. Potrivit lui Muczan, un Trabant recondiţionat s-a vândut, de curând, contra sumei de 1,5 milioane de forinţi (aproximativ 8,340 de mii de dolari).
Maşinile comunismului sunt foarte la modă şi în rândul proprietarilor de cluburi din întreaga Europă, în ciuda faptului că întreţinerea lor anuală ajunge să coste, adesea, mai mult decât preţul iniţial al automobilului.
Cei mai nostalgici sunt însă vechii lucrători în domeniu sau foştii proprietari de maşini "made în Comunism", care nu au decât cuvinte de laudă despre acestea.
"Nu erau deloc maşini rele", a spus Jeno Boros, redactor-şef al unei reviste care a publicat ample articole despre maşinile la modă din perioada de dinainte de 1990. Cu puţine excepţii, spune el, cele mai multe vehicole erau versiuni ale mărcilor de automobile din vest, precum Fiat, Ford sau Renault.
Fiat, lider la popularitate
"Cea mai bine vândută maşină, cea mai bună, dar şi cea mai proastă a fost Fiatul. Zastava, maşină de producţie iugoslavă, a fost modificată în Fiat 128 şi, de atunci, a fost