Zborul cu avionul a ajuns unul dintre cele mai sigure mijloace de transport din lume, în ciuda temei pe care o au oamenii în faţa unor posibile prăbuşiri. Sistemele de securitate, cele de navigaţie şi timpul câştigat de pasagerii care aleg transportul cu avionul sunt deja cunoscute. Pentru a intra în detalii mai puţin cunoscute de oamenii obişnuiţi, Adevarul.ro a stat de vorbă cu unul dintre piloţii companiei Tarom, Şerban Gabriel Căpitan.
Pentru un comandant de aeronavă, un zbor de linie începe cu aproape două ore înainte de decolare. Uneori chiar mai mult. „Organizarea unei zile de lucru începe cu identificarea planului de zbor, cu 24 de ore înainte, acesta fiind comunicat de companie”, spune Şerban Căpitan, care adaugă că „indiferent de cursa care urmează, trebuie luate măsuri de precauţie privind programul de odihnă personală”.
Aşa cum era de aşteptat, fiecare pilot şi însoţitor de bord are de respectat un minimum de 12 ore de odihnă între curse. „După efectuarea zborului şi aducerea aeronavei la bază, urmează briefing-ul (n.r. – o şedinţa la care participă toţi membrii echipajului) şi apoi drumul spre casă”, precizează Şerban Căpitan, comandant pe Airbus 318.
Timpii de zbor şi odihnă sunt stipulaţi în manualul operaţional al companiei. „Nu ai voie să zbori, după o cursă, fără să te odihneşti 12 ore. Se pot face două curse într-o zi, însă trebuie respectat un adevărat număr de ore, dat de aterizările intermediare din program. Acesta poate fi undeva la 11 ore. Este un tabel destul de încărcat”, adaugă pilotul companiei Tarom.
Cinci ani fără niciun incident major
Şerban Căpitan este pilot al companiei Tarom de cinci ani de zile. „În martie, anul viitor, voi face şase ani de când sunt aici”, spune, râzând, comandantul avionului Airbus 318. Întrebat care a fost cel mai greu zbor pe care l-a avut, omul de care depind, zilnic, vieţil