MASTERS OF JAZZ. Saxofonistul norvegian Jan Garbarek va cânta pentru a treia oară în faţa iubitorilor de gen din România, miercuri, de la ora 20.00, la Sala Palatului din Bucureşti. Sursa: Mediafax
Sub egida „Masters of Jazz”, saxofonistul Jan Garbarek va urca pe scena Sălii Palatului din Bucureşti, mâineseară, de la o ra 20.00. Artistul va fi acompaniat de pianistul Rainer Brüninghaus, de basistul brazilian Yuri Daniel şi de maestrul percuţionist Trilok Gurtu, din India. Într-un interviu acordat EVZ înainte de concert, Garbarek povesteşte despre ziua în care a pri mit primul saxofon şi de drumul parcurs până a învăţat ceea ce ştie azi să cânte.
EVZ: Sunteţi conside rat pionierul jazzului ambiental. Sim ţiţi corectă definiţia?
Jan Garbarek: Trebuie să clarific un lucru. Pentru mine, jazzul începe cu Louis Armstrong şi cam tot cu el se termină, prin anii '60-'65. Asta înseamnă jazz, din punctul meu de vedere. Orice a apărut după această perioadă este cu totul altceva. Jazz înseamnă Arm strong, Ellington, Peterson, Gene Ammons, Dexter Gordon. Chiar şi MiIles, şi Coltrane se apropie de ceea ce numesc eu jazz. Aşa că, este, după cum vezi, o chestiune de definire şi categorie. Care-i limita? Dacă ne referim la muzică instrumentală cu ritm, vorbim despre jazz. Cred că este vorba de puterea cuvântului. Pionier, pentru mine este similar cu inovator, idei noi, trăi ri noi, expresii noi. Nu ştiu dacă pot fi numit aşa.
Cum v-a influenţat în muzică oraşul dv. natal, Oslo?
Ca adolescent, nu am avut niciun fel de atracţie pentru muzică, cu excepţia faptului că, ştii şi tu, e distractiv să dansezi cu fetele când ai 12-13 ani, pe nişte melodii vechi de-ale lui Elvis. Apoi l-am auzit pe Coltrane la radio şi s-a schimbat totul. E un moment important din viaţa mea. Trebuie să vă povestesc. Ieşisem prin oraş cu prietenii şi, când m-am în