Angajatul trebuie să aibă o viteză de reacţie din ce în ce mai mare la solicitările patronului. Dar nici patronului nu îi este uşor, deoarece cerinţele se modifică permanent, managementul trebuie modificat din mers pentru a face faţă exigenţelor pieţei...
Pe lângă competenţă, profesionalism, angajatului i se cere o capacitate formidabilă de adaptare. Angajatul se descoperă din ce în ce mai frecvent în faţa a noi şi noi lucrări, dosare, termene, fără a avea posibilitatea de a da înapoi, decât cu sacrificii. De aceea, este obligat să se implice prompt, fără ca să se ţină seama că el are nevoie, deopotrivă, de un răgaz pentru încărcarea bateriilor.
Pe acest fond stresant, mulţi salariaţi au senzaţia că nu aptitudinile profesionale sunt prioritare, ci capacitatea de mobilizare. Stresul la locul de muncă este diferit. Intensitatea stresului care pune stăpânire pe angajaţi depinde de nivelul de presiune care apasă întreprinderea, compania, indiferent de mărimea sau importanţa lor. Salariaţii "funcţionează" chiar într-un climat de panică. În unele ţări, bine cotate economic, au apărut termeni ciudaţi, dar elocvenţi, cum ar fi: "Toyotarizarea", după modelul "mecanizarea" relaţiilor de muncă.
INSOMNIE, SINUCIDERE
Aproximativ 40% dintre angajaţi prezintă tulburări de somn, din cauza problemelor de la locul de muncă. Iar tulburările de somn se răsfrâng negativ asupra activităţii profesionale în cazul a peste un sfert dintre persoanele active din Franţa. Acestea sunt principalele rezultate ale studiului Reunica-Occurrence, efectuat pe un lot reprezentativ de angajaţi şi şefi de locuri de muncă în luna septembrie 2009. Informaţiile colectate de acest studiu accentuează influenţa pe care o au preocupările legate de locul de muncă asupra calităţii somnului, în cazul a 63% dintre respondenţi.
Aceste preocupări sunt puse pe se