O ordonanţă de urgenţă obligă toate instituţiile care realizează plăţi să includă în relaţia cu clienţii schimbări în favoarea consumatorului. Actul normativ trebuie aplicat rapid, fapt ce face ca băncile să modifice contractele cu clienţii până pe 15 decembrie.
Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 113/2009 privind serviciile de plată, adoptată în octombrie de executiv, are rolul de a face mai transparente relaţiile între diverse instituţii şi consumatori, în avantajul acestora din urmă, condiţii impuse de legislaţia europeană. Cele mai multe modificări trebuie aduse în relaţia băncilor cu clienţii. Ordonanţa „a intrat în vigoare la 1 noiembrie 2009, iar în prezent există multe probleme, privind aplicarea acestui act normativ, care trebuie clarificate cu organismele competente. Legat de acest aspect, comunitatea bancară este implicată în identificarea tuturor problemelor care necesită modificarea unor prevederi ale ordonanţei, inclusiv din perspectiva aspectelor metodologice“, au declarat, pentru GdS, reprezentanţi ai Asociaţiei Române a Băncilor (ARB), organizaţie din care fac parte cele mai importante bănci comeciale din România. Radu Graţian Gheţea, preşedintele ARB, spunea, după adoptarea ordonanţei, că va fi imposibil pentru bănci să aplice actul normativ în termenul de 45 de zile impus, din cauză că trebuie modificate toate contractele pe care băncile le au cu clienţii, fie că este vorba de credite, de carduri sau de conturi curente. Gheţea spunea că trebuie modificate milioane de contracte cu clienţii, fapt aproape imposibil într-un interval aşa de scurt, motiv pentru care solicita modificarea ordonanţei. În plus, consumatorului trebuie să îi fie aduse la cunoştinţă noile modificări contractuale, iar el poate fi de acord sau poate negocia anumite aspecte în relaţia cu banca. Legiuitorul a pus în practică o directivă europeană care are drept sc