Românii au renunţat la „extravaganţe“: ieşirile în oraş, mesele la restaurant sau călătoriile cu taxiul. Lista de cumpărături mai include „oferte“ şi mărci proprii, dar e neîncăpătoare pentru bunurile de folosinţă îndelungată.
În ultimul an, bugetul a fost orientat către nevoi domestice curente, precum hrană şi produse de îngrijire.
Dacă achiziţia unei maşini sau a unei case a ieşit din discuţie în ultimele 18 luni, mai ales din cauza limitării creditării impuse
de bănci, nici coşul zilnic nu a scăpat de „restricţii". Românii au încercat să-şi redimensioneze şi cheltuielile curente pentru a se ajunge cu banii. O familie din „pătura de mijloc", cum este cea a Iuliei C., şi-a schimbat serios obiceiurile de consum, din cauza crizei.
Femeia câştigă împreună cu soţul său aproximativ 1.500 de euro lunar şi spune că face cumpărături aproape la fel ca înainte de criză, însă în cantităţi mai mici, şi se orientează mai ales către produsele mărcilor proprii ale magazinelor, mai ieftine, în detrimentul brandurilor cunoscute.
Totodată, a renunţat la mesele luate în oraş şi a ales să stea ceva mai mult timp la bucătărie. „Dacă înainte ieşeam de multe ori pe lună şi mâncam la restaurant, acum prefer să gătesc şi să-mi iau şi la serviciu pachet de acasă. Nu mai scot din buzunar cam 15-20 de lei pentru masa de prânz. Cheltuiam peste 250 de lei şi chiar mai mult în serile pe care le petreceam în oraş. Acum ieşim mai rar şi nu cheltuim mai mult de 100 de lei", spune ea.
Femeia vede însă partea bună a situaţiei, spunând că, forţată de împrejurări, a ajuns să aibă un stil de viaţă mai sănătos.
Iulia C. spune că acum merge la hipermarket doar cu lista de cumpărături şi nu se abate de la ce a notat acolo. „Cumpăr doar ceea ce este strict necesar şi în cantităţi mici", afirmă ea.
Şi hârtia igienică s-a subţia