Confruntati cu o scadere de 20% a pietei si cu presiunea tot mai mare a supraindatorarii, retailerii romani trebuie sa actioneze rapid pentru a iesi din ghearele insolventei. Bogdan Belciu, directorul general al companiei de consultanta A. T. Kearney, explica pentru Wall-Street care sunt solutiile pe care retailerii romani le-ar putea aplica pentru a-si repune afacerile pe picioare.
„Problema cu care s-au confruntat multi dintre retailerii din Romania este ca se asteptau la cresteri de peste 20% si de fapt s-au confruntat cu scaderi de peste 20% in unele cazuri. La modul general, ceea ce majoritatea retailerilor din Romania nu au anticipat este ca acea crestere pe care am observat-o pana anul trecut era oricum bazata pe un consum excesiv si deci nesustenabila, iar criza nu a facut decat sa exacerbeze o calmare a pietei”, este de parere Bogdan Belciu (foto).
Calmarea pietei de retail s-a tradus prin erodarea marjelor de profit, si asa destul de mici, pana la un nivel la care nu a mai fost posibila acoperirea costurilor fixe ori evitarea acumularii de datorii. „Daca inainte nu se vedea decat varful aisbergului, in 2009 problemele au inceput sa apara in adevarata lor magnitudine”, spune Belciu. Care sunt cele mai arzatoare dintre ele?
Seful A. T. Kearney Romania asaza in fruntea listei costurile cu chiriile – „spatii excedentare, la preturi care nu au fost renegociate la timp”, apoi ineficienta in logistica si in gestiunea stocurilor, dar si politicile de achizitii care nu s-au bazat pe criterii fundamentale precum profitabilitatea produselor vandute. La acestea s-au adaugat si dificultatile in planificarea si utilizarea fortei de munca, lipsa unei strategii privind sortimentatia de produse si adaptarea la cerere, mai ales in conditiile restrangerii puterii de cumparare. In numai cateva luni, afacerile retailerilor romani au inceput sa fie de