Premierul rus caută contracte avantajoase în Franţa în domeniul energiei şi al producţiei auto. Una dintre problemele majore pe care Vladimir Putin încearcă să o rezolve „în cheie franceză“ este restructurarea financiară a companiei Avtovaz, cea care fabrică maşina Lada.
Directorul Renault Carlos Ghosn declara la începutul acestei luni că grupul francez nu intenţionează „nici să-şi crească, nici să-şi diminueze" participarea de 25 la sută la Avtovaz.
Ceea ce însă nu-l împiedică pe premierul Putin să încerce în continuare să-l convingă de perspectivele unor investiţii în maşina Lada, una dintre cele mai cunoscute mărci auto din estul Europei.
Deocamdată, francezii de la Renault au dat lovitura în această regiune cu Loganul de la Dacia, care s-a vândut foarte bine în occident datorită preţului său modest.
Gaze de vânzare
Dar poate că momentul cel mai semnificativ al vizitei este semnarea unui acord între compania energetică franceză EDF şi gigantul rus Gazprom.
Acordul este menţionat de către consilierul diplomatic al lui Vladimir Putin, Iuri Uşakov, el putând deschide calea unor investiţii franceze în conductele de gaz rusesc din Marea Baltică şi din Marea Neagră. Iuri Uşakov, citat de Agerpres, nu a vrut să precizeze dacă acest document implică participarea EDF la proiectul de gazoduct ruso-italian South Stream, concurent al proiectului Nabucco.
„Realpolitik" À la française
Nabucco este preferat de Uniunea Europeană şi de autorităţile de la Bucureşti. El ar trebui să concretizeze dorinţa statelor europene de a deveni mai independente energetic faţă de Rusia, mai ales după experienţa neplăcută a crizei gazelor care a opus Moscova şi Kievul, dar în care Uniunea Europeană a fost prinsă la mijloc.
Parisul pare însă mai resemnat decât alte capitale europene în privinţa poziţiei dominante a Moscovei pe piaţa energ