Piata de leasing financiar, estimata la o valoare a bunurilor finantate de 1,25 mld. euro anul acesta, in scadere de la 4,8 mld. euro in 2008, a trecut de la vanzarea de credite la vanzarea de masini, spun managerii firmelor de top, care se obisnuiesc greu cu aceasta idee si sunt pesimisti pentru 2010.
"Situatia e critica si dura din perspectiva mea. Piata s-a dezvoltat in anii trecuti fara control, am finantat excesiv. De fapt, am finantat la nivelul de dezvoltare al economiei la momentul respectiv. Acum vindem masini, am vandut multe masini. Eu nu sunt din bransa asta. In loc sa facem ceva asemanator cu bankingul, vindem masini", a spus Claudiu Stanescu, director general al BCR Leasing, a doua companie din piata la sfarsitul anului trecut, in cadrul Galei "Companii de leasing de top".
"Nu m-as fi asteptat in 2002 sa atinga piata 5 miliarde de euro, iar apoi sa scada atat de mult. Goana dupa targeturi a existat. Nu de putine ori am incercat sa vindem oriunde, oricand si, mai ales, oricui. O dispersie intre finantarea de masini, echipamente si real estate poate era mai buna", admite Cornel Coca Constantinescu, presedintele Rom exterra Leasing, unul dintre jucatorii de talie mica. "Suntem nevoiti sa ne transformam in vanzatori de autovehicule."
Pentru anul viitor, sefii companiilor de leasing financiar se asteapta in cel mai bun caz sa atinga nivelul de anul acesta, insa este posibil sa fie inregistrata in continuare o scadere.
"Ar fi o performanta sa se mentina anul viitor nivelul de anul acesta. In acest an, piata de leasing ar putea ajunge la maxim 1,5 mld euro, in cel mai fericit caz, iar pentru 2010 nivelul ar putea fi chiar mai jos. Nimeni nu stie, sunt multe necunoscute in joc", a spus Dan Constantinescu, directorul executiv de vanzari al UniCredit Leasing, cea mai mare companie de profil.
Nici macar luna decembrie, care de obicei