Unul dintre efectele actualei crize economice este faptul ca 71% dintre romani si-au redus consumul sau au apelat la produse mai ieftine, conform datelor unui studiu de piata realizat in luna noiembrie de catre MEDNET Marketing Research Center.
Potrivit sondajului, citat de Agerpres, efectele crizei sunt din ce in ce mai prezente in vietile romanilor, 17,1% dintre acestia afirmand ca sunt afectati de criza intr-o foarte mare masura, iar 19,3 la suta in mare masura. Doar 12,3 la suta sustin ca, in acest an, criza nu i-a afectat deloc. Comparativ cu luna februarie, ponderea celor care se declara afectati in foarte mare si in mare masura de criza este in crestere (de la 28,6 la suta in februarie 2009, la 36,4 la suta in noiembrie 2009), in timp ce procentul celor care sunt afectati in mica masura sau deloc este in scadere (de la 38,7 la suta la 26,6 la suta). Cele mai afectate de criza economica se declara femeile cu varsta cuprinsa in intervalul 55-65 ani, cu un nivel de educatie gimnazial si cu un venit mai mic de 1.500 lei/familie.
Efectele crizei evidentiate de repondenti asupra lor sau a familiei se refera in special la pierderea locului de munca (22,4 la suta), reducerea salariului sau a castigurilor salariale (43,9 la suta), pierderea sau diminuarea beneficiilor extra-salariale (20,7 la suta), cresterea ratelor datorita devalorizarii leului (22,8 la suta). Alte efecte ale crizei, mentionate de catre participantii au fost: cresterea preturilor, lipsa comenzilor/contractelor/inchiderea firmei, pensia mica in raport cu cheltuielile, inghetarea si intarzierea platii salariilor, devalorizarea leului.
In legatura cu comportamentul de consum, datele studiului releva ca 28,8 la suta dintre repondenti nu si-au modificat comportamentul, in timp ce 71,2 la suta si-au redus consumul sau au apelat la produse mai ieftine. Astfel, 45,9 la suta a