Pare ireal si imposibil atunci cand, in filme, eroul principal incearca sa-si seduca eroina urcand-o la bordul unui avion privat si, tocmai cand ea nu se asteapta, o lasa sa preia controlul avionului si sa piloteze peste munti si mari. In realitate, lucrurile chiar sunt atat de simple: oricine poate pilota un avion de mici dimensiuni, fara mari probleme. Iar bataia de cap nici nu se compara cu o dupa-amiaza de luni pe Kiseleff sau pe Magheru.
Motivele pentru care cineva si-ar lua un avion privat sunt destul de evidente: e rapid, e confortabil, e un plus imens la capitolul imagine; intr-un cuvant, e un rasfat de prima mana. Motivul pentru care sunt, in schimb, o multime de oameni care pot foarte bine sa-si duca existenta si fara un asemenea accesoriu, este si mai evident: un avion privat costa cat o casa mare si luxoasa. Sau cat doua. In unele cazuri, chiar cat un oras intreg.
Concret, pretul unui avion particular pleaca de la cateva sute de mii de euro si poate ajunge la cateva zeci de milioane - in functie de producator, de model, anul de fabricatie, dotari sau numarul de locuri. Sunt, desigur, si aparate mai ieftine - pot costa si 50.000 de euro - dar sunt la mana a doua si vin, in general, in variante standard. Cele cateva zeci de avioane private aflate in posesia unor romani au atat piese din categoria medie de pret, cat si din cea de lux. Ion Tiriac, unul dintre cei mai bogati oameni de afaceri din Romania, are cel mai scump avion privat detinut de un roman. Este vorba despre un Bombardier Global 5000, al carui pret depaseste 40 de milioane de dolari. Si Dinu Patriciu este proprietarul a doua aeronave private, un Bombardier Challenger 604, de noua locuri, si un Cessna Citation Excel 560, de opt locuri, ambele in valoare de 34 de milioane de euro.
Mai ales de cand cultura europeana de business s-a schimbat si in ceea ce priveste modul i